ZASADY
ZGŁASZANIA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH
PRZEZ PACJENTÓW, RODZINĘ PACJENTA/ OSOBY BLISKIE PACJENTA
LUB OSOBY BĘDĄCE ŚWIADKIEM TAKIEGO ZDARZENIA
w SZPITALU „MCZ” S.A. w LUBINIE
Podstawa prawna opracowania niniejszych Zasad:
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r., o działalności leczniczej (tekst jednolity : Dz. U. z 2025 r., poz. 450 ze zm.),
- Ustawa z dnia z dnia 16 czerwca 2023 r., o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. z 2023 r., poz. 1692 ze zm.),
- Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 6 września 2024 r., w sprawie standardów akredytacyjnych dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne (Dz. Urz. M.Z. z 2024 r., poz. 73).
I. DEFINICJA ZDARZENIA NIEPOŻĄDANEGO
Przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenia ciała lub rozstrój zdrowia płodu.
Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające zgłoszenia, monitorowania i analizy:
- ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
- sepsa po zabiegu operacyjnym,
- niewłaściwe podanie leku,
- upadki w szpitalu,
- reoperacje,
- nieplanowane powtórne hospitalizacje,
- samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala,
- samobójstwo w szpitalu.
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym następstwem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest procedurą odrębną i niezależną od systemu zgłaszania i rozpatrywania skarg obowiązującego w Szpitalu „MCZ” S.A.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia.
Informacje na temat możliwości złożenia skargi przez Pacjentów „MCZ” S.A. znajdą Państwo na stronie internetowej http://www.mcz.pl, w zakładce: „DLA PACJENTÓW ” → „PEŁNOMOCNIK DS. PRAW PACJENTA”.
II. CEL ZGŁASZANIA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH
Celem niniejszego procesu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości świadczonych usług zdrowotnych i bezpieczeństwa Pacjentów w Szpitalu „MIEDZIOWEGO CENTRUM ZDROWIA” S.A. w Lubinie.
Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.
III. KTO MOŻE ZGŁOSIĆ ZDARZENIE NIEPOŻĄDANE?
Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy Pacjent „MIEDZIOWEGO CENTRUM ZDROWIA” S.A., Jego rodzina / opiekun Pacjenta / osoba bliska Pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.
IV. JAK ZGŁOSIĆ ZDARZENIE NIEPOŻĄDANE?
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w Szpitalu „MCZ” S.A. w Lubinie przekazuje się na wypełnionym Formularzu.
Plik Formularza dostępny pod linkiem:
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego w „MCZ” S.A.
- za pośrednictwem poczty lub kuriera na adres korespondencyjny Spółki:
„MIEDZIOWE CENTRUM ZDROWIA” S.A. W LUBINIE
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 66, 59-301 Lubin
z dopiskiem na kopercie:
„Zdarzenie niepożądane” oraz ”Do rąk własnych Pełnomocnika ds. ZSZ”
- osobiście – w siedzibie Spółki w Lubinie:
Budynek D-10 pokój nr 27 (Kancelaria)
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 66, 59-301 Lubin
z dopiskiem na kopercie:
„Zdarzenie niepożądane” oraz ”Do rąk własnych Pełnomocnika ds. ZSZ”
- w trakcie pobytu lub hospitalizacji w Szpitalu „MCZ” S.A. – bezpośrednio personelowi medycznemu, który jest zobowiązany zgłosić zdarzenie niepożądane zgodnie z obowiązującą w Spółce procedurą.
V. ANALIZA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH
Otrzymane zgłoszenia zdarzeń niepożądanych są analizowane przez funkcjonujący w Spółce Zespół ds. Monitorowania Zdarzeń Niepożądanych w „MCZ” S.A., zajmujący się również formułowaniem wniosków i zaleceń w przedmiotowym zakresie, dokonywaniem oceny występowania rzeczywistego poziomu zdarzeń niepożądanych w Szpitalu „MCZ” S.A. oraz ustalaniu, opracowywaniu, wdrażaniu odpowiednich technik reagowania w poszczególnych obszarach zagrożenia i nowych rozwiązań zapobiegających ponownemu wystąpieniu podobnych zdarzeń.
Aby skutecznie dokonać analizy zdarzenia niepożądanego zgłoszenie musi zawierać przynajmniej:
- wskazanie oddziału szpitala / innej jednostki/komórki organizacyjnej, w której zaistniało zdarzenie niepożądane,
- datę zaistniałego zdarzenia niepożądanego,
- wiek i płeć Pacjenta,
- rodzaj zaistniałego zdarzenia niepożądanego,
- szczegółowy opis zaistniałego zdarzenia niepożądanego (jego przebieg, czynniki wpływające na zajście zdarzenia, skutki dla Pacjenta),
- wskazanie osoby zgłaszającej (Pacjent/rodzina/osoba bliska Pacjenta/świadek zdarzenia),
- dodatkowo można podać dane: imię, nazwisko Pacjenta, dane kontaktowe.
Podanie w zgłoszeniu danych takich jak: imię i nazwisko, dane kontaktowe – jest dobrowolne, nieobowiązkowe – jeśli wolą Państwo przesłać zgłoszenie w formie anonimowej, prosimy o nieuzupełnianie wymienionych danych.
Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.
VI. KLAUZULA INFORMACYJNA
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest „MIEDZIOWE CENTRUM ZDROWIA” S.A. w Lubinie, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 66, 59-301 Lubin.
- Z Administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail mcz@mcz.pl, telefonicznie pod numerem 76 84 60 300, albo pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych może Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych. Taki kontakt jest możliwy elektronicznie na adres e-mail: iod@mcz.pl lub listownie z dopiskiem: „Inspektor Ochrony Danych”.
- Pani/Pana dane osobowe:
- będą przetwarzane w celach związanych z realizacją obowiązków prawnych ciążących na administratorze w zakresie podejmowania działań służących zapobieżeniu wystąpieniu zdarzeń niepożądanych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. i RODO w związku z przepisami ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta;
- mogą być również przetwarzane w celach związanych z dochodzeniem ewentualnych roszczeń lub obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO; uzasadnionym interesem administratora jest dochodzenie i obrona swoich praw.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne.
- Pani/Pana dane osobowe co do zasady będą przechowywane przez okres niezbędny dla wykazania przed uprawnionymi organami zrealizowania obowiązków prawnych wskazanych powyżej, zaś dłużej wyłącznie w wypadku, gdy jest to niezbędne w celu ich przetwarzania w związku z trwającymi postępowaniami sądowymi.
- Pani/Pana dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratora, przy czym podmioty takie przetwarzać będą dane na podstawie umowy z administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratora.
- Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, usunięcia (w stosownych przypadkach), przenoszenia, a także prawo do wniesienia sprzeciwu na zasadach określonych w RODO.
- Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, zajmującego się ochroną danych osobowych w Polsce.
W celu realizacji przysługujących Pani/Panu praw należy skontaktować się z Administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych, korzystając ze wskazanych powyżej danych kontaktowych